fbpx

Portföljpresentation: E-GOGO E-SPORT AB räknar med snabb användartillväxt och möjlighet till nya betalströmmar 

Med en ledande global position inom fantasy esports, en nära månatlig fördubbling i antal sidvisningar, och en extremt låg anskaffningskostnad av användare siktar E-GOGO E-SPORTS AB på att knyta fler turneringar och därigenom bredda betalströmmarna till plattformen E-GO APP under 2024. Genom att öka engagemanget bland användarna räknar de en miljon användare 2025. CapSek äger ca 3 procent i E-GOGO E-SPORTS AB. 

Redan idag omsätter dataspelsindustrin mer än film- och musikindustrin, och med sin snabba tillväxt är E-sport idag en global tillväxtbransch. Landskapet för användare och publik är dock fortfarande kraftigt fragmenterat och oorganiserat. Det här skapar en klyfta mellan esportlag, turneringar, varumärken och publik.

Inom traditionella lagsporter, framförallt fotboll och amerikansk fotboll, har så kallad fantasyfotboll haft stor framgång med att öka engagemanget hos publiken och minska gapet mellan klubbar, varumärken, spelare och publik. Fantasyfotboll har anammats av de flesta stora ligor såsom NFL och Premier League och totalt uppskattas antalet utövare till cirka 60 miljoner spelare, varav cirka 40 miljoner i USA. Detta motsvarar uppskattningsvis mellan fem och tio procent av publiken.

  • Fantasyfotboll är ett spel där deltagarna bygger och förvaltar virtuella fotbollslag bestående av verkliga spelare, vars faktiska prestationer på fotbollsplanen omvandlas till poäng. Deltagarna tävlar mot varandra genom att strategiskt välja spelare för att maximera poäng och vinna ligan eller tävlingen. Vår plattform E-GO för esportsfans erbjuder exakt samma sak, där användarna skapar och förvaltar virtuella lag baserade på verkliga e-sportutövare och deras prestationer i faktiska e-sportsturneringar, säger Viktor Maisey, vd och grundare av E-GOGO E-SPORTS AB.

Andelen utövare av fantasy esports är idag lägre än i andra fantasy sporter, vilket innebär att det idag finns få aktörer som tillhandahåller fantasy esports. Utvecklingspotentialen är därmed stor.

  • Även om det finns ett par andra snarlika tjänster så bygger de på betting, medan E-GO bygger helt på spelarnas intresse för esport och turneringarnas behov av att öka engagemang och kontakt med publiken.

Idag har E-GO drygt 64 000 användare, en tillväxt på omkring 200 procent sedan 2022. Nya användare kommer dels från nätverkseffekten mellan esportsfans, då upplevelsen stärks av att ha vänner på plattformen, dels från nya turneringsarrangörer som ansluter till plattformen.

  • Vi har nu ett riktigt bra rykte i branschen vilket gör att de riktigt stora turneringarna kontaktar oss för att få vara med på plattformen. De ser hur fantasy esport ökar engagemanget från publiken. Det gör i sin tur att vår anskaffningskostnad av nya användare blir väldigt låg, fortsätter Viktor.
    Idag har bolaget intäkter genom annonser på plattformen och samarbeten med turneringar, arbetet med att kapitalisera på tjänsten är dock ännu bara i sin linda. I bolagets affärsplan finns flera framtida betalströmmar inkluderade, både från premietjänster till användare, annonslösningar för varumärken och tilläggstjänster för turneringarna. Genom att knyta fler stora turneringar till plattformen räknar bolaget öka antalet användare till en miljon under 2025.