Northern CapSek Ventures AB:s (“CapSek”) portföljbolag PubQ, som erbjuder restaurangbranschen ett kassasystem i appformat i kombination med white label-lösningar för beställning, bokning och betalning, har nyligen ingått avtal med två högintressanta parter som ett nästa steg i bolagets tillväxtresa.
PubQ, ett företag baserat i Norrköping, fortsätter att göra stora framsteg. Med över 400 restauranger i sin kundstock lanserade de i våras webbordersystem med automatisk onboarding för att göra det enklare för nya kunder att komma igång. Genom att erbjuda skräddarsydda, digitala white label-lösningar för beställning, bokning och betalning, kombinerade med kundlojalitetsprogram, har de visat sig kunna generera en ökning av restaurangernas snittintäkter med 14 procent.
Det ena nya avtalet rör det nystartade restaurangkonceptet Pastell som erbjuder högkvalitativa produkter, med stort fokus på att maximera utnyttjandet av råvaror och att helt enkelt rädda mat. Frukost, lunch, fika och middag kommer finnas tillgängligt, och med fullständiga rättigheter att servera alkohol finns det något för alla, oavsett tillfälle.
- Jättekul att vi får vara med på Pastells kommande resa. Det är ett bolag vars vision stämmer väl överens med vår egen, där vi båda lägger stor vikt vid effektivt hanterande av resurser. Att de dessutom har ambitiösa tillväxtplaner gör dem till en optimal kund som vi ser fram emot att jobba med under en lång tid framöver, säger Christoffer Lilja, vd på PubQ.
Det andra nya avtalet är ett partnerskap med Glacial Bottle, som tillverkar återanvändbara behållare för både mat och dryck, som kan brandas och anpassas efter varje restaurangs enskilda önskemål. Ett väldigt spännande samarbete, som väntas gynnas särskilt av den nya lag som träder i kraft vid årsskiftet och tvingar restauranger att erbjuda alternativ till engångsartiklar.
- Vi ser väldigt positivt på båda de här avtalen PubQ nu har ingått. Pastell är ett nytt och spännande koncept, och Glacial Bottle har redan samarbeten med jättar som Coca-Cola, WWF och American Express. När vi investerade i PubQ första gången 2020, gjorde vi det med förhoppningen om att de ska spela en viktig roll i den digitalisering som just nu pågår i restaurangbranschen, och de här nya avtalen stärker vår tro på att PubQ är på god väg att lyckas med det, säger Henrik Jerner, vd på CapSek.
CapSek investerade i PubQ första gången 2020 och äger idag cirka 10 procent av bolaget.