CapSeks Itatake växlar upp på glödhet mobilspelsmarknad 

Med mobilspel i casualgenren har spelstudion Itatake nått prestigefyllda erkännanden som nomineringen till Mobile Game of the Year. Med fokus på att bygga en stark och bred portfölj satsar bolaget nu på att dubbla produktionen och växla upp marknadsföringen rejält.

Mobilspelsmarknaden fortsätter växa explosionsartat. Med en tillväxt på 29% 2020 uppgick värdet till hela 75 miljarder dollar enbart för marknaden för mobilspel till smartphones, enligt analysfirman Newzoo. Nischen casual games uppskattas växa än snabbare, med 45% per år. Och törsten på nya spel verkar omättlig.

Spelstudion drogs igång på allvar 2017 då Thomas Wedin och partnern Mattias Granat efter en viss framgång med spelskapandet som hobby beslöt att ta in riskkapital och satsa. Sedan dess har man hunnit lansera åtta mobilspel som laddats ner 10 miljoner gånger. Hittills är alla spel aktiva och fortsätter laddas ner av spelarna.

”Under hösten har vi hittat rätt formel för en lönsam marknadsföring. Även om vi nått en nivå där vi är lönsamma vissa månader så räknar vi nu, med hjälp av det kapital vi fått in, att öka på marknadsföringen rejält framåt.”

Spelen tar allt från två månader att utveckla upp till ett år för de mer avancerade. Att rekrytera en spelare kostar i snitt omkring 2 SEK. Spelen är gratis att ladda ner, vilket innebär att Itatake tjänar pengar genom annonsintäkter och köp i spelen som normalt ligger på 1-3 USD.

”Branschstandard på konvertering till köpande spelare ligger på 4%. Vi ligger högre än så och siktar på att få tillbaka det vi spenderat i marknadsföring inom sju dagar och tjäna dubbelt så mycket som vi spenderar”, säger Thomas Wedin.

Spelen lanseras globalt på de sedvanliga plattformarna Appstore och Google Play men än så länge fokuserar man marknadsföringen per marknad, med fokus på USA och Korea. En viktig framgångsfaktor är att bli upplyfta på plattformarnas rekommendationer.

”Det är till stor del styrt av redaktörer, även om det till viss del avgörs av algoritmer. Alla våra spel har varit rekommenderade på alla plattformar. Vi bygger inte kopior eller kloner av andra framgångsrika spel som många andra, utan satsar på att skapa en portfölj av unika spel. Så när vi lanserar ett spel vet man att det är något nytt och unikt, och det gillar plattformsägarna, och spelarna. Så nu kan vi se kommentarer på forum som: Äntligen kommer Itatake med ett nytt spel. Det har vi jobbat stenhårt för.”

Att spelen uppskattas kan erkännanden som nomineringen till Mobile Game of the Year för Gumslinger och Indie game of the Year på Google Play för Rest in Pieces vittna om. Men var Itatake kan vara om tre till fem år vill Thomas Wedin inte sia om.

”Vi tittar bara två år framåt i tiden, för det är så långt som det går att påverka med beslut idag. Fokus ligger på att öka omsättningen rejält, och att resultatet följer med. Men om vi ska satsa på att fortsätta växa med lönsamhet, paketera bolaget för att passa in i en större koncern, eller själva satsa på att bygga en koncern, det vet vi inte idag.”

Läs mer, https://capsek.se/capsek-investerar-i-mobilspelsbolaget-itatake/

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *